Suba Kamana! (Gelukkig nieuwjaar!)

18 april 2011 - Pokhara, Nepal

Graag wil ik deze keer beginnen met iedereen een gelukkig 2068 te wensen; Suba Kamana!

Het begin van deze week, en het einde van het jaar 2067 was eigenlijk zoals de week ervoor: vooral veel verven. De buitenkant was al zo goed als af en dus waren de binnenmuren van de lokalen aan de beurt, en dit ging toch best snel. Het nadeel van het verven is dat we elke dag worden uitgenodigd om te blijven eten(lunch) bij Binod en zijn vrouw in het weeshuis. Erg lief, normaal helemaal geen probleem, maar 2x per dag Dal Bhat (rijst) eten gaat zelfs mij iets te ver! :)

In de tussentijd zien we ook het nieuwe gebouw van het weeshuis afgemaakt worden. Het ziet er heel goed uit! Omdat Binod een kleine misrekening had gemaakt bij de twee lokalen dacht ik van tevoren genoeg geld te hebben om ook het weeshuis te helpen, maar dit bleek niet helemaal het geval. Ik had al het dak en een groot deel van de stenen laten bezorgen en ik mag heel blij zijn dat een andere vrijwilliger (Manon) ook geld heeft opgehaald in Nederland, zodat er toch voor wordt gezorgd dat alles goed komt! :D

Dinsdag ben ik trouwens na de lunch met Binod de stad in geweest om een traditioneel Nepalees outfit te laten maken. Ben heel erg benieuwd! Nadat we de gekochte stof bij de kleermaker hadden gebracht kwamen we een hele optocht tegen, was erg leuk. De dag voor het nieuwe jaar is volgens een van de geloven (Ik dacht Hindoeïsme) de dag dat een goede god een kwade god had verslagen. Dit werd deels uitgebeeld in de optocht, de rest was volgens mij vooral een beetje zien en gezien worden. Maar dat maakte het zeker niet minder interessant! Wat wel leuk is om te vertellen: Het gastgezin tegenover ons is best traditioneel, die vertelden de vrijwilligers wat het festival (een vrije dag is een holiday, elke speciale gelegenheid om iets te doen zoals een optocht of kermis is een festival) inhield. Ons gastgezin had een minder traditionele uitleg over het festival: “Door dit festival hebben we 5 dagen non-stop stroom.”

De volgende dag was het oudejaarsdag. Niet heel veel bijzonders om eerlijk te zijn, net als in Nederland is er vooral ’s avonds iets te doen. Zowel wij als de vrijwilligers in het huis tegenover ons hadden niet heel lekker gegeten, dus hadden we besloten om eerst ergens een extra hapje te eten. Daarna zijn we de kroeg ingedoken waar een liveband aan het spelen was (zoals eigenlijk elke avond) tot na 0.00 uur. Dit is wel bijzonder, aangezien normaal alles om 2300 uur stopt. Dat was ook wel te merken, genoeg Nepalezen konden het extra uur zuipen niet aan. Er scheen verderop nog een festival te zijn, maar omdat dat nogal ver lopen was bleven we bij de band staan, die het nieuwe jaar inluidde met leuke muziek en erg vals gezang (wat eigenlijk ook niets nieuws is :)). Omdat een van de vrijwilligers een beetje ziek werd zijn we maar wat eerder naar huis gegaan.

Donderdag was het nieuwjaarsdag. Zoals wij in Nederland naar onze familie gaan, zo gaan de families hier samen picknicken. Vooral omdat de meeste families toch al in 1 huis wonen. Onze familie bestond uit vrienden van Arjun en Kiran. We gingen in een pick-up naar een grasstrook naast de snelweg om te eten. Omdat het ging regenen bleven we met 10 man in de pick-up, wat er vast erg vreemd uitzag. Uiteraard werd het na het (overigens erg lekkere!) eten droog. Er werd wat gedanst, veel foto’s gemaakt en daarna werd er besloten om naar huis te gaan. Maar toen we langs het festival reden waar we de dag ervoor niet naartoe gegaan waren, wilden Marjolein en ik eigenlijk ook wel even die kant op! Zo gezegd zo gedaan, met z’n alles het terrein op. Het bleek een grote kermis te zijn, en dat blijkt een reden voor Nepalese volwassenen om zich weer als kleine kinderen te gaan gedragen. Rennen naar de attracties, niet stil kunnen zitten, erg grappig! Wat ook leuk was: alle attracties hier moeten eerst worden aangezwengeld, waarna de motor een tijdje werkt, en daarna is je ritje afgelopen. Ouderwets, en in sommige attracties best een enge gedachte dat niet alles zomaar kan worden gestopt. Zeker ook als het schommelschip dicht is ter reparatie, open gaat zonder proefritje en wij in het eerste ritje zitten! :D Maar ach, het is Nepal! En de mensen hier vonden het helemaal fantastisch, en ik stiekem ook wel.

Vrijdag was een kort dagje. Het verven is eindelijk helemaal klaar! Zowel de binnen- als buitenkant is nu helemaal af. Op tijd, want woensdag begint het nieuwe schooljaar alweer. Ik moet zeggen dat het best mooi is geworden. Het schijnt dat de meubels iets later komen door problemen met elektriciteit, dus dat komt nog wel.

Omdat het de laatste dagen van een van de overburen (Annemiek) is, zijn we zaterdag uit eten gegaan. Wel grappig: Zij was nog steeds ziek(griep), Marjolein(griep) was ’s middags een beetje ziek geworden en ook ik was die dag regelmatig op de wc te vinden (alles behalve griep). Na het eten dus eigenlijk weer snel naar huis om te gaan slapen allemaal. Zondag konden we het gelukkig een beetje goedmaken, het afscheid met de kinderen van het weeshuis. Bij een meer hebben we lekker wat gezeten met een drankje en een snoepje. We zouden naar een grasveld gaan om spelletjes te spelen, maar blijkbaar betekent “we want to go to playground” in het Nepalees toch iets anders.. Gelukkig vonden de kinderen het een hele geslaagde dag. Op het einde ging het flink regenen, hagelen en onweren, gelukkig zaten we al binnen de dag af te ronden.

Op zondag ochtend had ik trouwens mijn kleding opgehaald bij de kledingmaker. Het is erg leuk geworden! Ze lachten me volledig uit toen ik het daar aan het passen was, wat heel misschien wel kwam omdat ik de broek als jas wilde aantrekken. Eigenlijk zegt dit meer over de broek dan over mij, hoewel niemand dit gaat geloven in Nederland.. :D Woensdag bij de open dag ga ik op de foto met de kinderen en doe ik de kleding aan, dus jullie krijgen zeker nog een foto hiervan!

Vandaag is de planning om Sarangkot op te lopen, een hoge berg hier die bekend staat om zijn mooie zonsopgang-uitzicht.Maar door het slechte weer zitten we te twijfelen om dit even uit te stellen. Over het slechte weer: het regenseizoen is begonnen. Het is nog altijd erg warm, een stukje benauwder dan anders alleen regent het af en toe eventjes, en soms heel hard. Maargoed, dat is alvast een manier om te wennen aan India :D

Kan iemand mij trouwens vertellen wat er hier aan de hand is qua verkiezingen? Ik kreeg een mail met de vraag of ik een vrije dag had gekregen i.v.m. stemmen. Wij hadden hier al een hoop Maoisten gezien en hadden een vaag vermoeden, maar volgens ons gastgezin worden er volgend jaar pas verkiezingen gehouden, volgens Binod ging het om de premier en in de krant stond er weer iets anders.. Het blijft Nepal! :D

1. Sam:
    18 april 2011
    haha, het is eigenlijk best wel een feest als je 5 dagen achtereen stroom hebt! ;D
    Oeh! Danny in klederdracht, daat we dat nog eens mochten meemaken!

Ik weet niks over een verkiezing, maar het is wel weer toetsweek. Een grote bende hier!
    Ik ga dus nog even verder met dingen maken, printen en uitzoeken.

xx Sam
  2. Janny:
    18 april 2011
    Jij ook maar een Gelukkig Nieuwjaar dan maar vanuit het zeer zonnige en warme Nederland....22 graden !!!
    Daarbij nog het goede nieuws dat Feijenoord gisteren met 6-1 van Willem II heeft gewonnen, dus het gaat weer de goede kant op.
    Het blijft genieten van je verhalen en je foto's.
    Geweldig !!!
  3. marcherie:
    gelukkig nieuwjaar danny.
    Weet je, er wordt nog steeds gezegt dat de wereld vergaat volgens de inca's op 21 dec 2012. we komen tegen die tijd dus allemaal naar nepal , want daar hebben ze het al overleefd!! Vorige week stond er in de krant dat de nepalse bevolking naar de stembus moest , dus vandaar de vraag.
    Nu je op een nepaleese kermis bent geweest durf je in nederland overal in zeker:-)
    moet je je voorstellen...... de phyton eerst aanzwengelen en dan maar hopen dat je het einde haalt. hihihih
    tot de volgende keer
    mama
  4. miranda:
    19 april 2011
    ha ha ha gelukkig nieuwjaar hoor!- en ik als pretparken fan vond dat stukje wel grappig met aanzwengelen...weet overigens niet of ik daar het lef voor heb om dan ook in te stappen..
    organisatie is bij disneyland paijs toch iets anders hoor!geniet maar lekker van de mooie omgeving
    groetjes....
  5. Opa:
    19 april 2011
    He maatje het gaat goed daar met jehe.Geniet er van het komt nooit meer terug.Ben je met de roller aan het verven geweest of met de kwast?Hoe komen die meiden nou aan de griep? Doe net als ik en neem een cognacje.Hebben ze daar lekker bier? Ik hoor het wel als je eens tijd hebt Nu eerst maar het huidigeIk heb nu twee Zondagen rustig naar ons cluppie kunnen kijken zonder bang te zijn van daar gaan we weer.Danny veel plezier allebeui en nogmaals geniet ervan.Groetjes ook van oma oudoe Opa
  6. Liesbeth Legemaat:
    20 april 2011
    Hoi Danny, ik had al gereageerd maar op één of andere manier verdwijnen mijn reacties, er staan toch géén vieze woorden of zo in.
    Kijk je uit als je gaat klimmen, ik zou eerst maar even naar Piet Paulusma luisteren voor het weerbericht.
    nou ik ga hem wéér versturen,
    kuzzz Liesbeth
  7. alan:
    21 april 2011
    He Dan, beetje laat met mijn reactie, maar toch nog gelezen. Net terug uit Engeland en nu de rest van de week vrij. Gisteren hier nog 27 graden, dus genieten. En ik hoef niets te verven!! Zo te horen loopt alles nog goed daar, ziektes daargelaten. Wens iedereen beterschap, voor zover dat nog nodig is en nog even doorbijten. Aan alles komt een einde, ook het regenseizoen, maar is dat dan voordat jullie weggaan of daarna pas?
    Groetjes en veel plezier nog.