Jaipur, Delhi,

15 juli 2011 - Delhi, India

Namaste!

Uiteraard is iedereen heel bezorgd na het nieuws van gister dat er een bomaanslag is gepleegd in Mumbai, dus dacht ik: “laat ik maar weer eens iets van me horen”. Aangezien ik ver weg zit van Mumbai hoeft niemand zich zorgen over mij te maken. Ik verwacht wel over een kleine maand die kant op te treinen om naar Nederland te gaan vliegen, maar ik ga er vanuit dat alles dan wel goed is daar :)

Vorige keer dat ik mijn blog aan het schrijven was, was het ruim 45 graden buiten, en door de airco was het binnen heerlijk 15. Het is lekker op mijn keel gaan slaan en ik ben een dagje later dan gepland naar Jaipur vertrokken. Wel grappig; in Delhi kwam ik 2 Duitsers tegen die ik in Pokhara had leren kennen, heel toevallig! Toendertijd twijfelden ze over een trek, ik haalde ze over om het te proberen, ondanks hun fysieke ongemakken. Blijkt dat ze het geprobeerd hadden en de trek volledig hadden volbracht! Ze waren dan ook zeer blij om me te zien en bedanken :D

‘s Ochtendsvroeg mijn eerste problemen met een Indiase trein: Het treinnummer stond niet aangegeven.. Samen met 4 andere verdwaalde westerlingen op zoek gegaan naar het juiste perron, en de trein uiteindelijk op tijd in kunnen stappen. Per ongeluk had ik een Airco-trein geboekt, wat op zich om 0600 uur nog niet echt nodig is. Voor de driedubbele prijs (nog altijd maar 6 euro voor een 6 uur durende treinrit) krijg je echter wel een ontbijtje, een fles water (die had ik dus niet zelf hoeven te kopen), meerdere kopjes thee en een krant om te lezen. Erg luxe, maar ook wel erg koud in je korte broek en t-shirtje.

Eenmaal aangekomen besluit ik met de andere verdwaalden een hotel te delen. Zij hadden al iets geboekt, ik zoek normaal gesproken mijn hotelletjes als ik eenmaal op de bestemming ben, want dan kan ik nog wat afdingen! :) Met z’n vijven hebben we blijkbaar een hotel voor 1600 rupee per nacht, zo’n 24 euro. Normaal zijn mijn kamers niet duurder dan 200/300 rupee, dus dit is wel even wennen! Luxe badkamer, computer, tv, onwijs grote en comfortabele bedden, the works! Uiteraard hebben we alleen de bedden en badkamers gebruikt, want als je op reis bent wil je naar buiten. Kortom; je betaald veel te veel in dit soort hotels, ondanks dat wat comfort best prettig is!

Met een autorikshaw zijn we daarna de stad gaan verkennen. Eerst naar een groot plein vol met astrologische gebouwen, waarmee ze de precieze tijd kunnen berekenen op die plaats en waar je bij een heldere nacht je eigen sterrenbeeld moet kunnen zien. Erg bijzonder om hier rond te lopen! Daarna worden we in een restaurant gedropt voor een lunch, en gezien de kwaliteit van het eten denk ik dat de chauffeur betaald wordt om onwetende toeristen daar te krijgen.. Daarna gaan we door naar een paleis, katoenfabriek (uiteraard wordt er verwacht dat we wat kopen zodat de chauffeur wat comissie ontvangt, uiteraard kopen we niks), een hele grote tombe van een vroegere koning en eindigen we bij een zonnetempel, bovenop een heuvel met een schitterend uitzicht over Jaipur! Een erg drukke dag, helaas kregen we van de chauffeurs weinig tijd om overal rond te kijken, en weet ik weer waarom ik normaal gesproken alles lekker alleen op mijn eigen tempo doe.
De volgende dag toch weer met iedereen op pad, naar een groot fort in de buurt van Jaipur. Op een hoge heuvel zie je hem al van een grote afstand. Van de gidsen krijgen we een uur om rond te kijken, samen met een van de anderen blijf ik bijna anderhalf uur weg. Niet om een statement te maken (hoewel dat ook wel prettig was), maar gewoon omdat het onwijs groot en mooi was! Op de terugweg langs een paleis gereden die midden in een meer stond, erg mooi! Daarna werden we in de stad gedropt om te shoppen en zijn we uiteraard verdwaald :)

De volgende dag vertrokken 3 van de 4 anderen en bleef ik achter met Hannah, een britse die ging vrijwilligen in het Noorden na haar bezoek aan Jaipur. Omdat we het grootste deel van Jaipur wel gezien hadden besloten we om heel Westers naar een MacDonalds te gaan en daarna lekker relaxt naar de bioscoop. De film die we zijn gaan kijken heette Ready, het was volledig in Hindi, geen ondertiteling en dat beloofde wat. Bij het intro lied stonden de mensen al op om mee te dansen, de mannen begonnen te fluiten zodra de eerste vrouw in bikini in beeld kwam, heel bijzonder! De film zelf was niet heel boeiend, waarschijnlijk omdat we er niets van verstonden. Wel grappig dat de held halverwege stopt, broek losritst om te plassen, waarna heel groot in het scherm “Pee Break” verschijnt. Na de film zijn we een volgend fort gaan beklimmen om Jaipur te zien, en de stad is immens! Alle Indiase steden zijn dit, maar ik blijf me er over verbazen!

De volgende dag was het weer tijd om te vertrekken richting Delhi. Hannah moest deze kant op, en voor het eerst heb ik echte problemen meegemaakt met India. 12 mensen die op 6 plaatsen moeten passen, wij zijn degenen die worden weggestuurd, maar door op het bed erboven te gaan zitten hadden we eigenlijk nog een betere plek ook! Na een tijdje ebde de trein leeg en besloot Hannah weer beneden te gaan zitten en op dat moment besloten zo’n 12 Indiase jongeren te staren en kwijlen richting mijn Britse reisgenote. Uiteindelijk ben ik er tussen gaan staan, gaven alle reizigers aan dat dit de Indiase cultuur was en weigerden ze hierdoor de mannen vermanend weg te sturen. Door al mijn trots opzij te zetten heb ik het aangedurft om een van de jongens te versieren, allen schaamden ze zich rot voor de rest van de trein en ze vertrokken heel snel. Had ik eerder moeten bedenken! Wel grappig dat daarna niemand in de trein nog een woord tegen me sprak! :D

Snel daarna kwamen we aan in Delhi en kon ik lekker gaan slapen. De volgende dag ben ik een bekende tegengekomen, en omdat ik nog niet echt door Delhi had rondgelopen besloten we dit samen te doen. Begonnen bij de Jammu Masjid (een moskee, alle grote moskeeen in India hebben deze naam), waar we snel moesten zijn omdat het dagelijkse gebed bijna begon. We konden een grote toren in om Delhi te zien, maar omdat het begon te regenen zagen we vooral wolken. Nog geen minuut later zat ik in mijn eerste moesson regenbui! Bakken kwamen uit de lucht, regen zoals ik nog nooit regen heb gezien! Binnen 2 minuten stond de hele moskee blank, mensen waren aan het schuilen, kinderen waren aan het spelen.  Heel leuk tafereel. Omdat wij geen Moslim waren moesten we uiteindelijk toch echt vertrekken, en omdat er geen rikshaws klaarstonden zijn we zeiknat geregend binnen een paar tellen tijd! We besloten te schuilen in een Ghandi-museum, waar het door de airco al heel snel heel koud was. Toch indrukwekkend! Veel meer beeldmateriaal dan in Patna, wat het allemaal nog meer bijzonder maakte. Naast het museum was de plaats waar Ghandi is gecremeerd en nog steeds komen vele Indiase mensen hier om hem te eren, mooi om te zien!

In Delhi hebben we verder erg rustig aan gedaan. Parkje hier, restaurantje daar, even vakantie vieren tussen het vele reizen door. Bevalt zeer goed, alleen erg jammer van alle mensen die foto’s van je willen maken. Om te bewijzen dat ik niet overdrijf ben ik gaan turven; binnen 10 minuten zaten we al op 50 mensen die vroegen of ze een foto konden maken. En dat waren degenen die nog het fatsoen hadden om het te vragen! :p Ook heb ik de mensen in Delhi nog eventjes het goede voorbeeld gegeven; terwijl ik over straat liep zag ik iemand de zakken rollen van een slapende man. Heb hem staande gehouden en geeist dat het geld werd teruggestopt. De dader vertelde dat de man zijn vriend was, iemand anders schoot hem daarbij te hulp, en ondanks mijn twijfels moest hij het teruggeven, anders zouden we de man wakker maken om te kijken of ze echt vrienden waren, waarna hij het geld terugstopte. De man die te hulp schoot zei dat ik een goed man was, ik zei dat ik hoopte dat hij zichzelf zou verbeteren en voor nu moest ophoepelen, vond hem maar irritant! :D

Nu na een aantal dagen wachten is het dan eindelijk zover; de trein die we konden pakken (de rest zat vol) vertrekt morgen naar Jaissalmer. Het is richting de Pakistaanse grens, maar ook hier is volgens alle ministeries alles veilig. Volgende week hoop ik daarom iedereen te kunnen vertellen over mijn kamelentocht door de woestijn!

1. Sam:
    VAKANTIE!!
    Nu officieel, heb gister mijn raport gehaald ;D

Mijn broer die een jongen probeert te versieren? Had ik nou nooit achter je gezocht, haha.

Waarom wil iedereen eigenlijk met je opde foto? Omdat je westers bent? Wat raar, haha.

Je bent een goed man, Danny Fish! Ouwe zakkenvuller, pas maar op dat de burgerking niet jaloers wordt :)

kus van je zus
  2. alan:
    15 juli 2011
    Ik kijk er niet van op :-)
    Toch wel leuk om een poosje niet alles alleen te hoeven doen, denk ik. Al is het alleen om normaal te kunnen praten!
    Krijg het idee dat je af en toe een beetje risky doet met je goede daden; pas je daar wel een beetje mee op?
    Die vraag van Sam over de foto wilde ik ook stellen: waarom zijn jullie zo bijzonder?
    Goed, jongen, blijf maar oppassen en vooral genieten. Tot horens. Ik mail je even straks
    Pa
  3. miranda:
    15 juli 2011
    idd doe je wel een beetje voorzichtig daar??-voor je het weet tref je de verkeerde hoor!maar wat een reis en indrukken!het blijft boeien zoals je schrijft hoor!
  4. anneke:
    16 juli 2011
    Hey Dan het wat heerlijk voor je om zo'n beroemd iemand te zijn hé ?? ha ha nou het is overal waar je komt weer een hele belefenis voor je, voor het weer hoef je niet terug te komen hoor, hier is het nou niet zo aangenaam als waar je nu zit pff, we hebbben weer elk weer type gehad zon lekker warm, regen, storm!!!! name it maar goed jij zit lekker daat volop genieten dus
  5. marcherie:
    16 juli 2011
    rare jongens he die indiers...!
    De mensen in Nepal komen er in je verhaal beter vanaf dan de indiers, klopt dit ook in het echt? Ik dacht dat je de afgelopen weekal naar de woestijn was.Zeker verkeerd begrepen. Het regent hier ook hoor dus de moesson is naar nederland getrokken.
    Lekker aan het genieten van het weekeind. Vakantie in september, dus nog even doorzetten. Hopelijk toch nog een goedkoper hotelletje gevonden want nu kost 1 nacht net zoveel als een hele week en dan gaat het hard. Nou ja dan kom je gewoon iets eerder naar huis en kan ik je weer lekker plagen!
    plezier nog en tot snel kus mama
  6. Liesbeth Legemaat:
    18 juli 2011
    Hey Danny, ouwe mannenversierder, stel je voor dat hij het nog leuk zou vinden ook, ha,ha, gelukkig is het weer goed afgelopen.Ik zou er geld voor vragen als ze met je op de foto willen, tikt toch wel lekker aan denk ik.
    Het is wel weer erg mooi allemaal als ik de foto,s bekijk. Het is een hele andere wereld, wat zal jij weer moeten wennen zeg, als je weer thuis bent.
    Maar voorlopig moet je eerst nog op die kameel gaan zitten.
    Doe voorzichtig en geniet er nog maar goed van hoor.
    dikke kus, Liesbeth