Aan de slag!

7 maart 2011 - Pokhara, Nepal

Het is al weer een week geleden, tijd voor een nieuwe update!

Er is deze week weer erg veel gebeurd, ik zal beginnen met het project, om daarna verder te vertellen over alle belevenissen hier in het hete Nepal! In de tussentijd probeer ik ook weer foto's te uploaden, als het goed is was ergens deze week ook al ons huisje te bewonderen op deze site! :D

Het project.

In Nepal doen we alles lekker rustig aan, dat had ik al eerder eens gemeld in een blog. We doen hier dusdanig rustig aan, dat voor het bouwen van nieuwe klaslokalen op dag 1 de stenen worden gebracht, op dag 2 het zand, op dag 3 nog meer stenen, op dag 4 de andere grondstoffen voor cement en dag 5 is het tijd om te rusten.

Zo was het dus al zondag eer de eerste stenen werden gelegd, maar op maandag stond er al een aardig stuk muur! Ik kan geen stap zetten in 34 graden, deze mensen staan gewoon te metselen, hulde! Terwijl ik dit schrijf worden er een aantal foto's ge-upload, dus ik hoop dat jullie alles kunnen bekijken. In de tussentijd hebben we uiteraard gewoon lesgegeven op het schooltje. Het gaat steeds beter met de kinderen! Toepassen van stof schijnt erg leuk te zijn. :)

Door het bouwen van de 2 klaslokalen is het mogelijk om zo'n 15-20 kinderen extra op te vangen op school. Als we zien hoeveel lijmsnuivende kinderen ons dagelijks om geld vragen, is dit een erg goed teken voor de toekomst. In het andere lokaaltje komen kinderen die op dit moment les krijgen in een kleine ruimte in het kleinere weeshuis te zitten, zodat die ruimte opgeknapt kan worden en de twee weeshuizen samen kunnen komen in deze, die naast het schooltje staat.
Mag je even voorstellen: Omdat er geen ruimte was om alle kinderen in 1 weeshuis te stoppen, wonen Binod en zijn vrouw al meer dan een jaar gescheiden van elkaar. Allemaal om deze kinderen een beter leven te kunnen bieden.

Naast het bouwen en gereedmaken van de 2 lokalen gaan we binnenkort dus ook beginnen met het helpen opknappen van het weeshuis. Dat eerste gaan we zeker redden, het tweede wordt even aankijken, maar met de snelheid hoe sommige dingen hier kunnen gaan, zie ik het goedkomen!

Tijdens het ophalen van kinderen voor school mocht er trouwens 1 jongetje de bus niet in, omdat zijn broek niet schoon was. Geen school voor hem die dag. Aan sommige dingen hier moet ik echt wennen!

Het leven buiten het project.

Er is een hoop gebeurd deze week! Ten eerste hebben we heerlijk geslapen toen de andere vrijwilligers weg waren, omdat we nu matrassen hadden die dikker waren dan 2 centimeter!

Op maandag zaten we 's middags heerlijk te genieten van de zon terwijl er schuin tegenover ons werd ingebroken. Niets gemerkt, ineens een hoop commotie en politie die een half uurtje later kwam aangelopen. Alsof ze eerst nog ergens bonnen moesten schrijven… 2 dagen later is de dief gepakt, bleek een hoge pief in het plaatselijke korps te zijn.. Vandaar dat hij er een half uur later pas was waarschijnlijk! :D

Later bleef de enige overgebleven vrijwilliger bij ons eten, de volgende dag waren zij en Marjolein beiden ziek. Of ik heb een hele sterke maag, of zij een hele zwakke, maar de kip was eigenlijk best lekker!

Op woensdag was het feest! Nu zijn er in Nepal meer dan 52 feesten, dus minimal 1x per week gemiddeld hebben we een dag vrij. Na 's ochtends in het weeshuis met de kinderen te hebben gespeeld (leren fietsen, basketbal en voetbal) zijn we er achter gekomen dat er 's middags niet zo heel veel te doen was. 's Avonds was echter "Sugar Smashing"! Met suikerriet dat is opgewarmd in een groot vuur zo hard mogelijk op de grond slaan, waardoor er een harde knal ontstaat. Op deze manier ontstaat er 's avonds in Pokhara een heel erg groot oud&nieuw gevoel, leuk! Wij doen uiteraard ook mee, en het blijkt dat je het suiker aan de binnenkant van de stok gewoon kunt opeten! Best lekker, maar je zit er al snel vol van. Veel dansen, zang, het is erg leuk om mee te maken allemaal.

De volgende dag was er ook een soort dans-ritueel, erg bijzonder om te zien! Mensen die verkleed waren als goden en dansten, om later verschillende offers te krijgen van mensen. Een ritueel om de "kinderen van Nepal" te beschermen. Blijkbaar gebeurt dit eens in de 5 of 6 jaar, dus we hebben geluk dat we het mogen meemaken.

Op vrijdag hadden we na ons schooldagje zowaar een westers uitje: Er was een worstelshow in Pokhara! En dan niet van die mensen die het echt kunnen, maar van dat slechte Amerikaanse show-worstelen. Ik weet niet wat er leuker was om te zien: Het slechte acteerwerk of de Nepalese mensen die het helemaal fantastisch vinden. Wel grappig om te melden; veel mensen hier weten niet dat het nep is! (Ik hoop niet dat ik nu iemands droom verpest!) Het werd ons meermaals gevraagd door mensen in het publiek. Wat ook erg leuk was om te zien is dat het de Nepalese politie niets uitmaakt of mensen die het goedkope kaartje hebben gekocht blijven zitten of naar de ring toelopen om daar te gaan kijken. Zodra de organisatie er iets van zegt houden ze het ongeveer 15 seconden tegen, daarna mag iedereen gewoon weer doorlopen! Wij bleven lekker zitten, vanaf een tribune is het zicht veel beter! Uiteindelijk kwamen er allemaal kinderen naast me zitten om te vertellen hoe geweldig het worstelen wel niet is. Leuk dat ze de kans krijgen om het in het echt te zien!

In het weekend is er weinig bijzonders gebeurd. Lekker rustig aan, beetje zonnen, beetje winkeltjes kijken, drankje hier, hapje daar. Inmiddels al vele plekjes gezien, en stiekem al een paar favorieten gekozen. Zo is er een superchill "Bamboo café" waar je kunt hangen als een Nederlandse strandtent en zijn er een aantal plaatsen waar je een machtig mooi uitzicht op bergen en het meer hebt. Ik heb gezien dat er hier ook een plaatselijke fitness school is, erg primitief, maar ook erg leuk om te zien. Foto krijg ik zo als het goed is online, even een vergelijking met Sportievia maken? ;)

Dat was voor nu weer alles uit Nepal. Volgens mij mijn kortste blog tot nu toe, toch weer bijna 2 pagina's. Deze weken gaat het hier warm worden zeggen ze. Aangezien het nu al 34 graden is en ik mijn smeltpunt ruimschoots heb bereikt zie ik mezelf erg veel water drinken aankomende weken! Wordt het in NL ook al warmer dan 6 graden?

1. ria:
    7 maart 2011
    wat een geweldig project zeg .....
    het zonnetje schijnt nu lekker ,snacht koud.
    lieve groetjes ons
  2. Sam:
    7 maart 2011
    Oh, neem suikerriet mee naar Nederland als je daar weggaat! Lekker goedkoop vuurwerk! =D
    Hier vriest het nog elke nacht/ochtend/avond, maar het zonnetje schijnt wel lekker.
    Nou, ik ga verder met de les (ik leer op dit moment hoe Word werkt. Wist je dat het rode kruisje rechts bovenin staat voor opslaan? =D)

Tot de volgende log,

xx Sam
  3. Liesbeth Legemaat:
    7 maart 2011
    Je bent goed bezig daar hoor, wat een andere wereld,
    heb je geen medelijden met die zielige kindjes ?
    Ben benieuwd wanneer de klaslokalen klaar zijn,
    in 34 graden zal het inderdaad niet zo snel gaan.
    Hartstikke leuk om je vanuit Baarle Nassau te volgen.
    dikke kus

liesbeth
  4. Opa:
    7 maart 2011
    Jullie hebben het maar druk maar ook veel plezier lees ik zo.Lekker he die warmte.De club heeft weer gewonnen; sinds jij daar in verweggistan zit komen de punten.Moet jij ook nog mee metselen? wij blijven je volgen.Gr Opa
  5. oma portugal:
    7 maart 2011
    hier weer eens een nacht regen gehad, wel 60mm in een avond en nacht. alles weer lekker schoon en nat. we hebben ook de tulpen die in bloei staan prachtig rood de buren vinden dat ze op de verkeerde plaats staan.de narsissen zijn zowat uitgebloeit We wachten nu echt op de zon met 34 graden dat is hier alleen in augustes dus hebben we de tijd nog groetjes aan jullie beidenoma en noch veel plezier de komende weken.oma in portugal
  6. marcherie:
    7 maart 2011
    hoi, ach het is maar goed dat alles niet zo snel gaat he, andrs krijg je nog dat jachtige gedoe uit het westen en daar zit jij toch niet op te wachten.Petje af voor dat stel dat voor de kinderen zorgt hoor. die hebben dus echt geen prive meer. Nou geniet van de zon. Hier wordt het langzaam wat warmer ( 10 graden) maar dan dus ook kans op regen. Ben dus wel jaloers op je zonnetje.dikke kus ook voor de kinderen. groetjes aan marjolein en je hospita's
  7. miranda:
    7 maart 2011
    woooow elke week een "feessie!"gezellig...goed vol te houden dus!
  8. Guido en Liesbeth:
    9 maart 2011
    He Danny.... Geweldige verhalen!!! :-)
    Ook leuk om op de foto`s te zien waar jullie verblijven. Jullie slaapkamer ziet er eigenlijk nog best mooi uit. Hahaha.. als je zou zeggen dat het een lekkere zachte boxspring was, zou je het geloven. Helaas voor jullie.... :-)
    Geniet van jullie avonturen !!
    En we kijken weer uit naar je volgende verhaal ;-)

Groetjes,

Guido en Liesbeth