De reis, en eerste dag

10 februari 2011 - Kathmandu, Nepal

Hallo! Na een lange reis zijn we aangekomen en eerste dag hier eindelijk het bericht dat het allemaal  goed gaat!

De reis begon al erg soepel: Na iedereen gedag te hebben gezegd konden we gaan inchecken, totdat de metaaldetector ging piepen. Wij hadden niets door, de mevrouw haalde spullen uit mijn tas om "te zien of mijn mes door de douane heenmocht". Over welk mes ze het had, geen idee, maar uiteindelijk bleek mijn uitklapbaar besteksetje in mijn handbagage te zitten, dus Danny mag de aankomende maanden met zijn handjes eten...

Eenmaal in het vliegtuig bleek dat we richting Londen niet naast elkaar zaten, maar de rest van de vluchten gelukkig wel! Toen we daarna op Londen Heathrow liepen en er werd omgeroepen dat "passenger Danny Fish zich snel moest melden bij Gate 14" dachten we even dat we te laat waren, hoewel we volgens de boardingpasses toch echt nog ruim een uur hadden! Bleek dat ze gewoon wilden vertrekken als het volzat, en ze riepen gewoon veel mensen om. In het volgende vliegtuig niets anders dan luxe! Touchscreen schermpjes waarop je films, series, live-camera onder het vliegtuig en de vluchtstatus kon kijken, en zelfs spelletjes op kon spelen! Uiteraard deed mijn scherm het dan weer niet helemaal goed, maar ik heb me prima weten te vermaken.

In Delhi ging de overstap lekker soepel en voor we het wisten waren we in Nepal, Kathmandu. Hier begonnen de eerste echte ervaringen: Zo kon het slotje van mijn flightbag niet open! Dan maar heel lastig sjouwen en in het hotel wel verder kijken. De mensen die ons ophaalden van het vliegveld waren heel vriendelijk, hielpen met het dragen van de tassen... en vroegen daarna om veel fooi. Ik had niet helemaal door wat er gebeurde en gaf het geld voor de ophaalservice, in de brief die we in Nederland hadden gekregen stond "vooraf betalen". 20 euro kwijt, maar wel een hele wijze les verder. Dat gebeurt namelijk bijna overal in de stad; mensen helpen je, lopen je achterna, bieden je vanalles aan, wij als "rijke westerlingen" moeten hun van hun geld voorzien. In het begin best intimiderend (In Rotterdam ren je weg als er 4 man zo dicht achter je aan blijven lopen), maar eigenlijk begin ik er al erg aan te wennen!

Eenmaal in het hotel viel al snel het licht uit. In Kathmandu is op dit moment zo'n 10 uur per dag stroom. Gelukkig had ik voor die tijd al met een zakmes van Marjolein mijn slot weten open te zagen en kon ik ook mijn eigen tas in, YEAH! Met een zaklamp alles uitgepakt wat nodig is, beetje rondgekeken en daarna eindelijk uit eten gegaan. (2100 uur locale tijd, uurtje of 1700 bij jullie. Maar na een lange reis heb je honger!) In het restaurant konden we kiezen uit 5 verschillende keukens: Indisch, Thais, Chinees, Europees en Tibetaans. Voor het gemak zat er in deze eettent ook een drankwinkel en bibliotheek. Net als op een markt in NL zie je de koks achter een aanrecht staan, wachtend op een bestelling. 2 konden voor ons aan het werk, de rest ging lekker een boekje lezen. Bizar! Wel lekker gegeten, vandaag in ieder geval geen buikpijn aan overgehouden! Terug naar het hotel, en erg blij dat we zelf wc papier hadden meegebracht. Hier is het de bedoeling dat je via een soort van douche je billen schoonmaakt! :D Direct daarna het bed ingedoken. Het is lastig tandenpoetsen met kleine flesjes water!

Ohja, ons matras is ongeveer 5 cm dik! Wij slapen dus voor ons gevoel op een plank! Ondanks dat, na 15 uur rechtop zitten in een vliegtuig, heb ik heerlijk geslapen. Marjolein schijnt best lang wakker te hebben gelegen..

Volgende ochtend, vandaag dus, donderdag de 10e. Vroeg eruit om te wennen aan de jetlag, ik moet zeggen dat dat verassend goed ging! Marjolein had een beetje last van uitdrogingsverschijnselen, dus ik ben snel een fles water gaan halen. Ook weer geleerd, altijd wat reserve houden. (voor diegenen die het niet snappen: In Nepal mogen we het water dus niet drinken omdat we ziek kunnen worden) Nadat we op zoek zijn geweest naar Durbar Square (een groot plein met vele tempels), en deze te hebben gevonden, hebben we hier lekker rondgelopen en een hoop foto's gemaakt. Daarna een ontbijtje gegeten en verder gegaan met sight-seeing. Eerst het Paleis van de Koning gezien, daarna langs het "Yeti & Yak Hotel" naar het nationale stadion. Werkelijk waar, dat veld kan een opknapbeurt gebruiken! :D We mochten wel naar binnen, het zag er erg leuk uit. 1 grote stenen tribune, zitplaatsen die met krijt staan aangegeven. Foto's volgen nog!

Om een beetje over de stad te kijken hebben we daarna besloten om een uitkijktoren in te gaan, en hier hadden wij andere toegangsprijzen dan Nepalezen. Schande! Wij moesten 3,- betalen om naar binnen te mogen, Nepalezen 0,50! Erg hoog, erg eng, erg mooi uitzicht! Ook weer mooie foto's gemaakt. We zagen een mooie grote Stupa (beeld van Budha) op een berg, en besloten om ook daar te gaan kijken. We moesten via Durbar Square, maar deze keer werd ons verzocht te betalen. Wij schijnen erg veel geld te hebben :D Geen zin om tol te betalen, dus maar een stukje omgelopen, en uiteindelijk kwamen we met moeie voeten bij "swayambunath", de berg met die grote Stupa erop. Intussen liepen de aapjes met ons mee naar boven, erg gezellig! Uiteindelijk na alle traptreden gehad te hebben bovengekomen en genoten van een fan-tas-tisch uitzicht! Wat is Kathmandu groot! Mooie foto's gemaakt weer en lekker rondgekeken. Daarna weer uit eten geweest, deze keer minder goed. Cola smaakte waterig, in mijn vis zaten nog graten en de groene saus was alles behalve appelmoes! :P Morgen een busrit van 7 uur naar Pokhara, als dat maar goed gaat!

Al met al enorm veel indrukken! Een grote, drukke stad, geen regels in het verkeer (auto's, fietsers, (vele) motors, riskja's, voetgangers, alles gaat door elkaar!), veel smog, mensen die achter je aanlopen om dingen aan te smeren, een heerlijk zonnetje ('s avonds wel best koud).. Na 1 volledige dag kan ik nu al zeggen dat het helemaal leuk is. :D

Ik zie dat het een erg lang stuk is, dus ik kan mooi gaan afsluiten. Zoals ik eerder al zei; foto's volgen zo snel als mogelijk, moeten even op een usb stick gezet gaan worden. Ik hoop dat daar ook alles goed gaat met iedereen, met ons zit het wel goed! Ook Marjolein is weer helemaal beter, hoewel we wel rustig aan doen.

Groeten aan iedereen, jullie horen snel weer van me!

1. marcherie:
    10 februari 2011
    zo dat is inderdaat een cultuur verschil he. zeg tegen marjolein dat ik haar griep heb dus vandaar dat het met haar goed gaat!! kon haar tas wel open?
    heel veel sterkte in de bus morgen en slaap lekker
  2. Sam:
    Ah, daar is mn broertje. Gelukkig veilig aangekomen, allebij! =D
    Ik kan niet wachten tot die foto's er zijn, het lijkt me echt super mooi daar!

Tot de volgende blog maar weer.
    xx
  3. Katie:
    HEY,

Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen!
    Lijkt me leuk om de foto's te zien..

succes met de busreis morgen!!!
  4. alan:
    10 februari 2011
    Mooi dat het eerste stap gelukt is, maar doe voorzichtig met je geld!! Ik vraag me alleen af waarom de metaal detector niet piepte op het zakmes van Marjolein!
    Zet em op jongens, veel plezier.
  5. Rianne:
    GEWELDIG!
    Zoveel herkenning uit Ghana. Iedereen wil wat van je en iedereen wil je helpen.. maar wel voor geld..(maar dat hoor je pas achteraf ;) )
    Goed opletten dus!
    En stroom, eten, slaapproblemen, uitdrogingsverschijnselen. Geloof me je waardeert alles weer als je thuis bent..(vergaat ook snel weer trouwens...)
    Ik wens jullie heel veel plezier en doe vooral voorzichtig!
    Geniet ervan! Ik sport wel door ;)
    Kus!
  6. Opa:
    10 februari 2011
    hallo allebei dat is daar diffrrent cook he Volgens je beschrijving lijkt het Indonesie wel van mijn tijd.heb je de bus overleeft.ben ook benieuws naar de foto,s.MAAk er een fijne tijd van en ik hou Feyenoord wel voor je in de gaten.groetjes Opa
  7. Herwin:
    10 februari 2011
    Dag popjes, goed om te horen dat jullie heerlijk zijn aangekomen. Wereldvreemd als ik zelf ben snap ik je hoor Danny ik zou ook gewoon een levensgevaarlijk wapen mee naar Nepal proberen te smokkelen. ;) Ach het was weer voer voor een smile op de gezichten.

Geniet ervan en goede reis naar Pokhara

Dikke doei
  8. ria:
    10 februari 2011
    wat geweldig dat jullie nu na een zo n dag ,al zo genieten. morgen goede reis .
    geniet ervan dikke kus
  9. Annette:
    10 februari 2011
    Ha Danny, wat leuk om zo snel al iets van jullie reis te vernemen. KLinkt allemaal heel erg goed; veel plezier hartelijjke groet, Annette
  10. miranda:
    10 februari 2011
    ha , leuk om te lezen en fijn dat alles op een paar kleine dingen na toch goed verlopen is!
    have fun!
  11. Danny:
    11 februari 2011
    Pa: De detector ging bij Marjolein niet af omdat zij haar bestekset en zakmes gewoon in haar normale bagage had, en niet in haar handbagage ;)
    Ma: Beterschap!
    Ma2: Uiteraard ging haar tas wel open, alleen bij mij gaan dingen mis :p
    Eerste foto's gaan zo online!
  12. oma portugal:
    11 februari 2011
    Eerst bedankt voor de snelle berichtgeving
    .Ik geniet mee op afstand. Ben benieuwdp de fotos.
    hoop dat jullie beiden niet ziek worden anders mist je teveel.tot horens maar weer.Fijne tijd oma
  13. Liesbeth Legemaat:
    13 februari 2011
    Hallo Danny en Marjolein (nu wel goed geschreven hé)

Wat een andere wereld daar, maar wel heel erg leuk om dit allemaal mee te maken.
    Genieten jullie er maar goed van, ik ben weer benieuwd naar het volgende bericht !
    Dikke kus
  14. Karin Sluijs:
    13 februari 2011
    Hoi Danny,

Ken je me nog?;-)
    Ik wens jullie vanuit Oudewater een heel mooie reis toe.Had al aan Alan gevraagd de groeten te doen, maar stuitte via hyves op je blog.
    Dus vandaar ook nog een persoonlijk bericht.
    Groet Karin