Contrast: Adembenemend en bizar

19 februari 2011 - Pokhara, Nepal

Namaste!

Hier weer een berichtje vanuit Nepal. Zoals jullie merken schrijf ik grote verhalen. Dit zal vast minder worden uiteindelijk, maar nu doe ik overal nog zo veel indrukken op... Dus nog even doorbijten voor degenen die het teveel wordt. :)

We waren gebleven bij hoe het was op het schooltje en het weeshuis. Binod (de begeleider en hoofd van de school) wil dat ik les Lichamelijke Opvoeding en wiskunde geef. Beiden gebeuren in een klaslokaal, wat zeker voor de eerste erg vreemd is. Met 1 klas heb ik buiten al basketbal gegeven, eigenlijk hele simpele vormen. Ondanks dat de leerlingen dit op school nooit krijgen is het niveau van gooien en vangen vele malen hoger dan in Nederland. De kinderen vonden het fantastisch, Binod vond het ook geweldig om toe te kijken, maar helaas ziet hij het als "spelen", en moeten de andere lessen LO gewoon weer binnen. Hij ziet niet in dat je in een klas niet leert samenwerken, doorgaan als je een bal in je gezicht krijgt, etc. Kijken of ik daar nog iets aan kan doen. Ook de EHBO is erg theoretisch. Omdat de spullen er niet zijn om te oefenen wordt alles voorgelezen, en that's it. Ik ga zeker een aantal EHBO-dozen aanschaffen voor deze school, maar voorlopig ben ik niet van plan om hier gewond te raken, want ik kan beter overlijden dan hier worden geholpen.. In de rest van de week hebben we al lesgegeven aan verschillende groepen, waarin de meest vreemde dingen naar voren komen. Kinderen snappen hoe ze quadratische vergelijkingen moeten oplossen, maar de vraag hoeveel uur er zitten in 120 minuten is ze te veel gevraagd. Heel bizar, en een hoop werk aan de winkel!Dit werd duidelijk tijdens een "quiz contest" aan het einde van deze week, waarin de klassen het tegen elkaar moesten opnemen in een quiz over algemene feitjes. Ook wel: Nutteloze feitjes. Zo moesten de leerlingen vertellen op exact welke datum Abraham Lincoln is geboren, Lady Di is overleden, de eerste persoon de Mt. Everest beklom.. Alles gebeurt met feitjes, niets met toepassen.

Ook hebben we het grote weeshuis gezien, erg leuk, een stuk of 20 kinderen wonen hier. Ze zijn erg blij met de aandacht die ze krijgen van de vrijwilligers, dus elke keer krijgen we weer handjes en soms zelfs knuffels, wat niet lijkt te horen in Nepal. Omdat hier een groot veld is kan ik wel veel "spelen" met de kinderen.

Dit was eigenlijk de school deze week. Verder hebben we enorm veel beleefd.

Zo hadden we woensdag vrij van ons vrijwilligerswerk omdat er in ons gastgezin een feest was (vrij nemen hier is gewoon doorgeven dat je er niet bent, doen de andere docenten ook..Op zich geen probleem aangezien basisschool leerlingen hetzelfde les krijgen als in Nederland op de middelbare school, elk uur een andere docent en ander vak) Het feest heette Bath Quai (ik denk dat je het zo schrijft) en het betekend de eerste keer dat een dochter rijst gaat eten. Omdat dit een groot feest is wordt er groots uitgepakt. Dus hebben we de dag ervoor (dinsdag) live de voorbereidingen mogen aanschouwen: De kippen en de geit werden voor onze neus in de tuin geslacht! Heel bizar om mee te maken zeg! Alles leek gelukkig wel pijnloos te gaan, maar om alles te aanschouwen met een kopje thee in de handen is heel dubbel. Het feest zelf op woensdag was erg gezellig. Ongeveer 160 mensen waren langsgekomen, dus elk stukje geit was nodig :p 's avonds mochten de mannen bij elkaar gaan zitten om alcohol te drinken. Dit duurde op zich niet lang, na een half glaasje whisky waren alle Nepalezen al stomdronken. Terwijl de ene al lag te slapen in zijn stoel kregen wij Nederlanders typische Nepalese dans aangeleerd. Eigenlijk niet veel meer dan draaien met de heupen en handen. Wel een erg leuk feest gehad, ondanks onze eerste regen! Wel bizar trouwens, 2 dagen non-stop regen! Als de Moesson hier ook maar een beetje op lijkt, is het maar goed dat we een maand er voor al klaar zijn met werken hier ;) Wel bizar: Door de hoogte slaat elke bliksemschicht in! Heel apart om mee te maken! Gelukkig zijn we niet het hoogste deel van deze regio.

(Even voor de mensen die hem kennen: Ook in Nepal vinden ze Benny Lava fantastisch! Alleen kennen zij hem hier als Prabu Dehab, en niet als grappige Indiase man die fout vertaald is op Youtube. Ik was wel een held toen ik zijn naam noemde op het feest; iedereen wilde mijn broer zijn :p)

Na de regen komt ook in Nepal zonneschijn. En als de zon schijnt is er 's ochtends geen wolkje aan de lucht. En dan kun je vanuit ons bed Annapurna zien, de op 1 na hoogste berg ter wereld. En met geen woorden of foto's kun je beschrijven hoe mooi het allemaal is! Ik zal binnenkort weer nieuwe foto's uploaden, maar ik zou zo een hele dag kunnen doorbrengen met het zitten in een stoel en kijken naar de Himalaya. Deze dag heb ik echter ergens anders doorgebracht, ik mocht met iemand mee op de motor door Pokhara! Nu kon ik het chaotische verkeer eens van de binnenkant bekijken. En eerlijk gezegd, het ziet er best gestructureerd uit. Alleen rijden ze rechts wanneer ze dat willen (officieel rijden ze links hier, net als in Engeland), steken zelfs de mensen in vrachtwagens hun hand uit in plaats van een richtingaanwijzer te gebruiken, en moet ik nog steeds het eerste verkeersbord tegenkomen. Je kunt hier dan ook je rijbewijs halen door een week te oefenen. Regels zijn er niet echt. Bij een ongeluk is degene met de minste schade fout. Hoe fantastisch!

Gister was het vrijdag en omdat volgende week 3 van de 4 andere vrijwilligers op Trekking zijn (rondtrekken door de bergen) hebben we gisteravond mijn verjaardag gevierd. Erg leuk! Eerst uit eten voor 4 euro per persoon, van mijn gastouders een verjaardagstaart gehad en lekker wezen stappen. Hoewel, lekker... We mochten met drankje de dansvloer niet op, de dames werden door alles en iedereen benaderd voor een erg leuke avond en alles stopt hier om 2300 uur. Jawel, als de mensen in Nederland besluiten zich klaar te maken, gaan wij al naar bed.. Ook leuk :p

Vandaag hadden we weekend, net als in Nederland hebben we 2 dagen, en zijn we naar de Peace Pagoda geweest boven op een berg. Na een tocht van 2,5 kilometer bergklimmen waren we aangekomen om een fantastisch mooi uitzicht te hebben over Pokhara. Helaas is het hier 's middags elke keer bewolkt, dus de Himalaya was niet te zien voor ons. Morgen beter, dan gaan we er ook weer erg vroeg op uit! Maandag gaan we dan weer verder op de school, en kunnen we na een eerste week aankijken echt dingen gaan proberen uit te voeren.

Het voelt niet alsof we pas 1,5 week wegzijn, het zouden zo 2 maanden kunnen zijn zoveel hebben we al meegemaakt. Uiteraard hou ik jullie weer op de hoogte van de vorderingen aankomende week. Ik leer hier al mijn eerste woordjes Nepalees, maar het is best een moeilijke taal.

Groetjes van Arjun (vorige keer zijn naam fout geschreven) en Kiran, en hun kleine Ankita. Gaat het leven daar een beetje door zonder mij?

1. Sam:
    19 februari 2011
    hahaha, ik denk dat ik maar naar Nepal kom dan als ik mijn rijbewijs moet halen. Stuk makkelijker denk ik, haha.

Echt geweldig allemaal! Heerlijk om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
    Alvast een hele fijne verjaardag (drie kusjes) en nog een fijn weekend. =)

xx Sam
  2. alan:
    Hoi Dan,
    weer een heerlijk mooi bericht. Ik waan mezelf daar ook als ik het lees (maar gelukkig wordt ik weer wakker!!). Wat maak je een hoop mee, enne....kroegen sluiten om 23 uur komt ook voor in de beschaafde wereld....
    INteressante opmerkingen over het leer-niveau daar, denk je dat je e.e.a. nog om kan draaien?

Veel plezier nog, en blijf schrijven.
    XX
  3. Opa:
    19 februari 2011
    Hi Danny Allereerst een prettige verjaardag en veel plezier Jullie maken een hoop mee he.Ik lees het met plezier en kijk al weer uit naar het volgende stuk.Wordt een schoolmeester daar nog een beetje betaald?.Zondag middag speelt onze club weer uit in DenHaag.Ik hou je wel op de hoogte. veel plezier allebei.Opa.Portugal.
  4. oma portugal:
    19 februari 2011
    Met veel plezier lees ik je verslag van je belevenissen.Maar ik moet je eerst feliciteren met je eerste verjaardag zonder de fam.Hoop dat je de volgende weer in de kring van de fam kan vieren niet moeten he.......Hier gaat alles gewoon zijn gangetje, wat regen en wat zon. we hebben vanmorgen de fotos uitgezocht hele bergen, we zullen een kennis van ons het gedeelte van je moeder en de aanhang!!!!!! meegeven naar schiedam dan kan ze dat ophalen en uitzoeken wie wat kan hebben.ik vond niet zoveel waar jij opstond maar ik heb dus maar een klein gedeelte gezien. Ik ga weer eindegen .groetjes ook aan je vriendin en tot de volgende keer oma portugal.
  5. anneke:
    19 februari 2011
    Van Harte gefeliciteerd met je verre verjaardag Den, vind het weer een heel gezellig verslag wat jullie daar allemaal beleven!! Erg leuk dit allemaal te lezen, hier is alles nog steeds hetzelfde, koud brr en ongezellig weer, maar goed voor ons gaat de tijd ook opschieten, wij gaan 29 maart weg heerlijk dan kan ik 3 weken jullie verslag niet beantwoorden. Bedankt weer voor het gezellige verhaal ,en wensen jullie weer veel plezier met jullie onderneming daar in het verre Nepal. groetjes Ruud en Anneke
  6. Janny:
    19 februari 2011
    Ja ook ik dan maar eerst Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Die verhalen mogen van mij gewoon lang blijven hoor, er is zoveel te zien en te vertellen en wij genieten hier graag van mee. Wel heel bijzonder dat die kinderen zo goed zijn in wiskunde en dan zoveel moeite hebben met het basisvak rekenen.
    Blijf genieten van al het mooie om je heen.
    Groetjes,
    Janny
  7. Ingrid Marink:
    chu du Danny,

Als het goed is weet je ondertussen wat dit betekend. Op deze manier veranderd je perceptie op onze manier van leven snel hé, vind trouwens dat de Nepalese samenleving al verder is dan die in centraal Afrika, maar toch, en het mooie is dat je een persoonlijke positieve bijdrage aan kan leveren.
    Wij missen je wel op onze veilige sportclub in het koude vlakke Flakkee

jwojalapa, Michel & Ingrid
  8. Marlon Meijer:
    20 februari 2011
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk om al je verhalen te lezen!!! Groetjes van Marlon Meijer (van de sportschool, ik ben diegene waarmee je in oktober het sportschema hebt opgesteld voor fitness, vanwege mijn lage conditie door mijn gezondheidsproblemen. Weet je het dan? :)
  9. marcherie:
    20 februari 2011
    hoi, wat fijn dat je je verjaardag hebt kunnen vieren met je nieuwe familie.
    En ja het leven gaat door....vanochtend sneeuw:-( en er valt niets(!) op te ruimen.Wat moet ik me voorstelen met gym in de klas? Op je handen staan of zo? kan me niet echt een voorstelling van maken. alles goed met marjolein?hoe gaanhaar engelse lessen?
    lievert ik zal de 23e een borrel op je gezondheid nemen hoor kus mama
  10. Opa:
    20 februari 2011
    Hallo Danny onze club heeft zojuist gelijk gespeeld in DenHaag 2-2 hebben met 2-0 v00rgestaan en schoten nog twee maal op lat en paal.Riodino is zeer goed .groetjes opa
  11. Anne:
    Heey Danny en Marjolein!
    Wat een mooie verhalen, je brengt ons ook een beetje in Nepal.
    Wel wat bizarre dingen gelezen maar je broer komt vooral niet meer bij van de powerrangers! Helaas is onze google niet zo ver reikend, we kunnen geen Nepaleze powerrangers vinden op foto.
    Hier is het weer kut, moet ik hard werken, zit dave thuis te wachten op vacatures.
    Hebben we na bijna 2 weken weer internet thuis:) en kunnen we je berichtjes lezen.
    Hebben we wel je kaart opgestuurd, We hopen dat t adres juist is.
    Gaan vanavond maar alvast jou verjaardag vieren met je mams en Sam, zullen aan je denken en foto;s sturen :P

Wel heel fijn dat jullie het naar je zin hebben en met niet teveel luxe ook prima kunnen overleven.
    Doe voorzichtig en wij wachten je volgende bericht af.

Knuffel voor jou en Marjolein.
    Van mij en van Dave
  12. alan:
    20 februari 2011
    Nog even een reactie op dat sporten in de klas. Heb je ook nog de mogelijkheid om die dingen buiten misschien na school te doen? Toch misschien leuk om een avondactiviteit te organiseren.
    Groetjes
    Pa
  13. Danny:
    21 februari 2011
    Dank voor de lieve reacties! Ik reageer nu maar even hier, dan zijn de grote dingen voor de echte verhalen. 1. Uiteraard weet ik wie Marlon is ;)
    2. Gym wordt mondeling gegeven. Ik vertel ze hoe ze moeten gooien en vangen. Dribbelen, passen, etc. Oefenen "doen ze thuis maar". Na schooltijd gaat iedereen direct naar huis of weeshuis omdat het al vroeg donker wordt.
    3. Ik hoop dat ik de manier van leren iets kan omdraaien, we gaan binnenkort ook proberen om docenten les te geven!
    4. We hebben vandaag de hele dag stroom omdat er een ex-premier in Pokhara is. Hoe geweldig is dat!?!
  14. Rob:
    21 februari 2011
    Klinkt allemaal erg goed. Tsja vrijdag toch wel vervelend hoor, bestelde iedere x een biertje teveel. Ik blij om op de fiets te zijn.

Geniet ervan. kblijf je verhalen lezen
  15. Anne:
    Heey Danny

keek net ff op je blog, heb nog niet alles gelezen, maar het ziet er wel super uit daar joh :-) (jaloers :P )
    En toffe pics, is zeker super om mee te maken. Geniet er maar van, want voor je het weet is het voorbij. En ik blijf de pics en verhalen volgen hoor.
    Have Fun daar!!!
    Grtz, Anne
  16. alan:
    23 februari 2011
    Gefeliciteerd met je echte verjaardag, nog vele fijne jaren, de komende maanden :-)
    Hier sneeuwt het!!
    Groetjes
    je pa
  17. dave:
    Gefeliciteerd danny!!!
    Ook namens anne natuurlijk.
    We wachten de reactie van je kaart af ;)
  18. Femke:
    23 februari 2011
    Hey Danny, waarschijnlijk ben ik in Nepal tijden nu te laat, maar ik wens je een hele fijne verjaardag! Het is leuk om zo tijdens mijn stage, je verhalen stiekem te lezen! Geniet ervan!
    x Fem
  19. marcherie:
    24 februari 2011
    goeiemorgen....heb je het gehoort van Sam.Lief verjaardagscadeau van de watertoren he!!
    Net een aantalvan je foto's geprint die stuur iknaar opa en oma engeland.
    Die hebben geen puttertje dus dan kunnen ze zo meegenieten. Fijne dag gehad gisteren en is de post al aangekomen? laat even weten als dat gelukt is.kus